lördag 10 december 2011

Skapa rutin

Varje morgon när jag vaknar går jag direkt till diskbänken och fixar i ordning vatten, kaffefilter och pulver. Därifrån till bryggaren vid fönstret och sätter igång maskinen för dagens första koffein-påfyllning. Den viktigaste på dagen.
Jag äter sedan mina ostmackor och dricker kaffet i en enorm rosamönstrad te-mugg som jag köpt på Indiska. Nyhetsmorgon i bakgrunden, och går igenom tidningarna, mejlen och facebook på nätet. Är det vardagsmorgon ser jag till att stoppa ner block, pennfodral och kalender i väskan i förberedelse för skoldagen. Nästa steg är att bädda, fundera ut vilka kläder jag ska ha (utifrån väder och humör), stänker på min favoritparfym, slänger på lite smink. Allt detta är en process som mer än gärna får hålla på i två timmar - därav stiger jag alltid upp mycket tidigare än jag egentligen skulle behöva. Jag måste ha den tiden till att stämma av med mig själv hur jag känner mig just denna morgon. Stämmer instrumenten inför dagen. Utan mina rutiner kan jag inte fungera. Utan dessa sysslor och göromål mår jag inte bra. Dessa rutiner gör att jag orkar fortsätta motivera mig själv till att hela tiden fortsätta framåt och aldrig stanna av. Allvarligt talat kan det vara de viktigaste saker jag gör för mig själv.

Inga kommentarer: