måndag 20 augusti 2007

Iakttagare

Ibland tycker jag mig stå bredvid allt som händer. Att jag inte deltar utan bara betraktar och analyserar det som sker. Och begrundar hur allt är uppbyggt och vilken struktur som finns.
Hur samhället är. Har du gjort det nån gång? Ställt dig utanför och försökt se med en utomståendes ögon. Det är ganska fascinerande. Jag förundras ofta över människor beteende. Till synes helt irrationellt ibland. Men ofta också helt förståeligt.
I denna stund så vill jag två saker. Att tiden ska stå stilla och att den ska gå. Jag vill att tiden ska stå stilla för att jag vill han en anledning att slippa gå vidare. Att bara vara kvar här, den här dagen, den här stunden. Men nyfikenheten över vad som ligger där framme är också stark. Den är en viktig drivkraft. Jag ser mig själv där framme. Men det räcker inte. Jag vill vara där framme nån gång. Och därför måste jag gå vidare.

Inga kommentarer: