torsdag 29 oktober 2009

Livets små guldkanter

"Sätt guldkant på tillvaron!". Vem av oss har inte hört denna fras uttalas? Eller läst den någonstans?
Jag tror att det är många med mig som har sett just dessa ord lite varstans. Men egentligen; vad betyder det? Vad innebär det att sätta guldkant på tillvaron? Utan tvekan är detta något jag funderar över dagligen. Hur gör jag för att min tillvaro ska bli så bra som möjligt, hur gör jag för att njuta av vardagar och helgdagar? Så nu tänkte jag försöka mig på en liten lista här med saker som jag tycker sätter guldkant på livet; högt och lågt, stort som smått.... Det är min fasta övertygelse att allt betyder något!!!

  1. Att omge sig med saker, ting och människor som man gillar och trivs med.
  2. Att få ge sig själv lugn och ro när man behöver det. Lyssna på kropp och själ!!
  3. Att känna tillfredsställelsen i att uppnå något man eftersträvat. Utan att jämföra sig med andra!!
  4. Att uttrycka sin personlighet precis så som den är: utan att tänka på vad andra ska tycka och tänka!!!
  5. Vara medvetet närvarande. På bussen, under lunchen, promenaden, läs-stunden mm.
  6. Att ta en kopp kaffe och känna hur kroppen och själen börjar leva upp och få energi till att starta dagen (eller vilken tid på dygnet man nu väljer att dricka detta kaffe).
  7. Att, om man mår dåligt på något sätt, ta vara på den tid man faktiskt mår okej eller kanske till och med riktigt bra, även om det bara är för några ögonblick!

Ja listan kan göras hur lång som helst känner jag. Men detta är en början. Och hur man än gör, och vad man än gör, så måste man alltid börja från början. Och att jag skulle vara här jag är idag, det hade jag nog aldrig vågat hoppas om mig själv. Särskilt inte för ett par år sedan. För då var det inte bra. Riktigt o-bra var det mesta då. Men inte idag. Idag finns bara ett par av dom o-bra sakerna kvar, och dom saker som är bra överväger så mycket att det knappt kan beskrivas.

Så idag är jag nöjd. Tillfreds. Lycklig. Men det betyder inte att jag känner att jag utvecklats klart. För jag vet att detta bara är början, och en väldigt bra sådan. Och hur man än gör så måste man ju alltid börja från början.

Inga kommentarer: