söndag 15 juli 2007

Att stå bredvid


Det har jag gjort många gånger. Och i många avseenden. I skolan gjorde jag oftast det. Deltog inte ofta i det som hittades på. Kanske var det för att det för det mesta var en massa dumheter.

Men att stå bredvid utan att delta kan också vara en mycket intressant upplevelse. Särledes intressant tycker jag det är att iaktta den svenska kulturen på håll. I dessa semestertider ligger det nära till hands att undersöka hur det egentligen står till med det firandet. Hittills den här sommaren har jag kunnat konstatera att husvagns - och husbilskulturen i allra högsta grad lever. Det verkar vara ett härligt liv. Att bara kunna slå ner sina bopålar där man vill. Tacka den svenska allemansrätten.

En annan tanke jag haft i fråga om detta är att så mycket i Sveriges kultur utgår från att vi alla tycker om samma saker. Bara för att vi bor här. Allsång på Skansen exempelvis. Antingen älskar eller hatar man det. Det är nästan en oskriven lag här att om det inte blir nån Allsång blir det heller ingen sommar. Men va sjutton? Är det ett tv-program som ska göra sommaren?

Nu säger jag absolut inte att det är något som helst fel på Allsång på Skansen eller dylikt, jag gillar det själv också. Det jag tycker är konstigt är att så mycket verkar bygga på något som egentligen inte har med saken att göra. Och som vi märkt det senaste åren; det blir faktiskt julafton även utan Arne Weise. Vare sig vi vill det eller inte.

Inga kommentarer: