måndag 22 december 2008

Jag har allt jag vill ha

Så här två dagar före julafton kan jag säga att jag har allt jag vill ha och behöver. Jag är hemma med mina älskade kattpojkar i flera veckor och jag får vara med dom så mycket jag vill. Jag får vara ute och gå i denna vackra by. Jag får titta på en fin julgran och lyssna på julsånger. Och igår fick jag veta en sak som definitivt gör min jul komplett. Jag fick tillbaka min leda grupp-rapport, kommenterad, betygsatt och klar. Och nog för att jag var nöjd med den när jag skickade in den men jag hade nog aldrig anat vilka fina ord ocyh kommentarer jag skulle få. Den största julklapp jag fått är insikten i att någon tror att jag kommer bli en bra psykolog! MIn handledare sa detta tydligt. Jag har potential. Jag kan bli någon. Och det tänker jag kämpa för så länge jag lever. Jag har mål och jag har en stark vilja. Och den blir bara starkare allt eftersom jag får bevis på att jag valt rätt. Jag blir starkare för varje dag som går.
Jag har insett att sjävförtroendet är något jag utvecklar i alla situationer jag möter. Och jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag kunnat bygga upp detta självförtroende under denna höst. Det har varit en fantastisk resa. Jag skulle inte för allt i världen vilja ha den ogjord.

Jag har lärt mig så mycket om mänskligt beteende, och min egen förmåga att klara av saker bara jag vill. Och viljan har inte fattats den här terminen. Istället har den varot starkare än någonsin. Och därför är den här julen den bästa någonsin. För att jag vet att de motgångar jag mött inte har varit förgäves, utan att de gjort mig ännu mer bestämd när det kommer till mina mål. Ingenting ska få stå i vägen för mig.

Jag är så tacksam för det som har hänt under hösten. Jag kan inte fatta att så mycket har hänt, att jag förändrats så mycket. Men jag skulle aldrig i livet vilja ha förändringen ogjord. Den är det bästa som hänt mig. Och resan har bara börjat.

Inga kommentarer: