torsdag 29 januari 2009

Glädje mitt i olyckan

"Man kan dö på många olika sätt men det finns bara ett sätt att leva livet på"
Ovanstående citat är hämtat från tidigare nämnda blogg som skrivs av en cancersjuk kvinna. Och det är de sannaste ord som finns. Jag ska tänka på dem varje dag, för att lyckas hålla undan allt det onödiga och oväsentliga som jag brottas med varje dag. Inte för att jag menar att små problem inte kan upplevas som stora - utan bara för att påminna mig själv och andra om att man alltid kan se saker i relation till andra, större saker. Livsavgörande saker. Och då verkar dåligt samvete över kvarglömd disk ganska obetydlig. Eller alla andra dåliga samveten som upptar alldeles för mycket tid av mitt liv. För jag har lätt att få dåligt samvete. Särskilt dåligt samvete får jag när jag satsar på mig själv. Visst är det sjukt? Varför kan jag inte tillåta mig att ta hand om mig själv utan att den där känslan av egoism vältrar sig över mig. Men jag försöker intala mig att omhändertagande av sig själv inte är samma sak som egoism. För det är det ju inte! Varför har jag så svårt att våga belöna mig själv? Jag måste kämpa emot det där dåliga samvetet. Jag ska börja nu.

Inga kommentarer: