måndag 2 november 2009

Jag är grön

Det var väl ingen överraskning för någon va?? Men nu är det inte den vanliga erika-grönheten jag menar. Nej, nej. Den här gången gäller det något helt annat.
Jag läser inte ofta tidningar. Och då menar jag tidningar som man kan köpa i affären typ varannan vecka. Denna gång är det tidningen Amelia jag syftar på. Denna hade jag införskaffat inför förra veckans tripp till Umeå med buss. Och när jag kommit en bit in i tidningen ser jag ett reportage som heter "Vilken färg är du på jobbet?". Givetvis kastade jag mig över detta med spänning.
Och vad tror ni jag ser? Jo jag hittar precis den färg som stämmer in på mig på pricken!!! Vilken alltså är grönt.

En grön person...

...hälsar så här:
Har ett vänligt handslag och haar vänliga ögon som säger; Vad kan jag göra för dig?

...tänker så här inför ett nytt problem:
Aha, intressant! Vill sedan ha tid att fundera och göra en riskbedömning. Säger sedan "Det känns rätt".

...agerar vid diskmaskinen på jobbet:
Är företagets plocka-ur-diskmaskinen-klippa! Tänker om den är tom så sätter folk in muggar istället för att bygga ett äckligt diskberg.

Grön...

...gillar: Planering och struktur, ärlighet, framförhållning och tid att avsluta sina uppgifter.

...sänks av: Alltför snabba förändringar (är inte förändringsobenägen men vill att de ska vara genomtänkta). Oavslutade arbetsuppgifter, att inte vara delaktig, inte bli lyssnad på eller inte bli tillräcklig informerad.

....matchas såhär: Ge tid till eftertanke innan beslut. Informera i god tid om förändringar, lyssna aktivt, och visa att du är öppen för diskussion.

Erika i ett nötskal, eller vad säger ni?

Inga kommentarer: