lördag 25 december 2010

Vad julen egentligen handlar om

Häromkvällen låg jag i min gamla säng i mitt gamla rum här hemma i byn där jag växt upp. Eller kanske var det nån gång mitt i natten, allvarligt talat så minns jag inte så noga.
Men då hände det något viktigt. Jag kommer nog aldrig glömma händelsen eller den känslan som infann sig då. Jag insåg vad julen egentligen handlar om, och det kändes bra att äntligen få veta det. Samma sak satt jag och reflekterade över sent igår kväll, när tomten hade kommit och lugnet äntligen höll på sänka sig.
Jag kände frid, fast ändå sorg. Fast sorgen var vacker, sådär bitterljuvt vemodigt som den ibland kan vara. Och mitt i alltihop så kände jag frid. En frid av ett slag som jag aldrig någonsin upplevt. Och det var ett av de viktigaste ögonblicken hittills. Jag hoppas det blir fler.

Inga kommentarer: