onsdag 16 april 2008

Slutet är nära

Slutet är nära för min katt Snurre. Han har i princip slutat äta. Men ändå orkar han vara uppe. Jag förstår inte hur det hänger ihop.
Jag vill inte behöva åka hem för att låta honom somna in. Jag vill inte förlora honom. Men det kommer jag nog att göra nu. Efter 16 år så kommer han kanske snart att gå över till katthimlen. Jag orkar inte. Jag vill inte vara med.
Men jag vet att jag inte kan svika honom på hans sista resa. han som hjälpt mig igenom så många svåra stunder. Ska jag då överge honom på hans sista resa? Det kan jag inte göra. Jag kan aldrig svika honom så.
Jag vet nu att även om han har ett tag kvar att leva så är det inte länge. Det kan handla om dagar. Någon vecka högst om han inte börjar äta riktigt igen. Han har ju redan ätit dåligt i flera veckor. Jag vill gärna tro att det finns hopp. Att det finns bättring. men i hans ålder är en sådan sak bara ren tur.
Och turen har aldrig varit någon god vän till mig. Dessvärre.

Inga kommentarer: