söndag 17 augusti 2008

En värld full av dofter

Jag tror man ofta underskattar hur viktigt luktsinnet är. Vilken tråkig värld det skulle vara utan dofter. Jag tänker bara på att inte få känna doften av nybryggt kaffe, en ny bok, höstdoften i luften, doften av saltvatten på sommaren, nytvättade kläder. Jag skulle inte vilja missa det för allt i världen. Det betyder alltför mycket för mig.
Jag kom att tänka på detta igår när jag vare ute och gick. Höst/sensommarluften var alldeles mättad med dofter. Det gjorde mig lite vemodig eftersom jag vet hur fort hösten går och den doftfria vintern tar vid. Det är den enda årstiden utan dofter, och det känns så synd. Men inte mycket att göra åt naturligtvis. Därför har jag laddat upp inför den mörka årstiden med doftljus från IKEA. Jag har i princip doftljus tända varje dag, varje kväll.
Om två veckor börjar allvaret igen. Jag längtar till en viss del, men ändå inte. Jag skulle lätt kunna vänja mig vid semester.
Hursomhelst. Idag är jag ledig och nuet är det enda som betyder något.

Inga kommentarer: