tisdag 24 februari 2009

Framgång är lika med avund

Om jag tycker att jag är duktig på något eller känner mig nöjd med något och uttrycker det, så får jag bara skit tillbaka. Det tolkas som att jag försöker få andra att må dåligt genom att säga att jag är nöjd med en viss prestation. Mod att våga, att ge sig in i nya situationer och inte vara rädd för det som väntar kommenteras med vanliga ord men också med underliggande tonfall och blickar. Röstlägen. Kroppsspråk. Tro inte att det undgår mig.
Jag uttrycker min glädje över att vara på väg någonstans - att vara min egen lyckas smed - och möts av motsägelsefulla signaler. Säg en sak men gör en annan. Det är avundsjuka det beror på. Om man inte själv vågar projicerar man sin avund och rädsla på andra. Jag blir ofta föremål för sådana projektioner.
Men jag har lärt mig att använda ett tvärtom-beteende. Om du säger (eller uttrycker icke-verbalt) att du tror att jag inte klarar av en sak blir jag förvissad om att jag ska bevisa motsatsen. För jag vet att jag kan.
Det enda jag ber om är lite uppriktig glädje - och uppmuntran. Jag kommer alltid att kämpa, oavsett stöd eller inte, men det blir så in i nordens mycket roligare och lättare att leva om man slipper bevisa motsatser hela tiden. Så snälla. Snälla.

1 kommentar:

Spinoza sa...

Jag håller med dig men jag vill också uppmuntra dig att bara vara dig själv.Du behöver inte använda olika tekniker för att människor ska känna sig bekvämt kring dig. De kommer att upptäcka din riktiga jag ialla fall. Dessutom är jag övertyggad om att det finns människor som kommer att känna sig bekvämt med dig precis som du är.

Jag vet att det inte är lätt att bara vara en själv. Jag vill också att alla ska må bra. Dock behöver man ibland skita i det.