torsdag 19 februari 2009

Mina påskliljor

Jag köpte ju påskliljor igår och inatt har dom börjat slå ut! Dom är jättesöta och fina och jag hoppas attt dom håller länge länge!
Om inte annat så kan dom hjälpa mig att för några dagar glömma bort att det är 20 minusgrader ute och jag kan istället låtsas att det snart är vår. Fast egentligen gillar jag ju varken vår eller sommar - hösten är min grej. Jag lever hela året för att få uppleva den välsignade hösten. Hösten är vackrast, behagligast och fylld av ett underbart bitterljuvt vemod som jag på något konstigt sätt är beroende av. Jag vet att det låter konstigt, men så är det. Att se hur naturen kämpar emot för att slutligen återigen förlora mot kylan och mörkret. För mig har det en symnbolisk betydelse. Det symboliserar kampen mellan ljus och mörker som vi alla stundtals måste dras med. Och just denna kamp sporrar mig till att alltid se bortom horisonten - att ljuset alltid finns där och att det är värt att kämpa för även om man ibland inte kan se det. Och för att påminna mig själv om ljuset kommer här en lista över dagens ljuspunkter:

1. Möte med en egen klient
2. Mixed-staffetten i skidskytte
3. En ytterst uppfriskande (!) promenad till skolan
4. Massor av kaffedrickande
5. Att se mina påskliljor slå ut ännu mer

När man ser det så här så finns det många saker att glädjas över även fast det är 20 grader kallt.

1 kommentar:

Spinoza sa...

jag hoppas att din glada dag fortsätter.