tisdag 10 februari 2009

Jag frågar mig själv varför

Ordet "varför" är nog den mest grundläggande frågan som finns. Eller jag ändrar mig - det ÄR den mest grundläggamde frågan som finns. Idag har detta lilla ord dykt upp flera gånger, och jag gör mitt bästa för att antingen besvara eller bekämpa det. Min nyfikenhet kräver av mig att jag ska besvara och undersöka, medan min rationella sida hävdar att svaret på denna fråga aldrig kan leda till någonting gott. Jag finner alltså mig själv fångad mitt emellan dessa två ytterligheter. Och inte vet jag hur jag ska lösa det.
Idag har jag dock mest använt mig av bekämpa-strategin. Genom att acceptera och sporra mig själv försöker jag intala mig att svaret på varför-frågan inte är viktig, att det inte spelar någon roll. Så idag accepterar jag. Vad jag gör imorgon det återstår att se. Tids nog får jag veta och jag har inte särskilt bråttom.

Inga kommentarer: