måndag 27 april 2009

Pang så är man 14 igen

Syrran är inloggad på spotify så jag kan inte lyssna på mina favvolåtar. Vad gör man då? Jo man går till sin cd-samling och väljer en skiva man inte har lyssnat på på mycket länge! Sen slänger man inte den i cd-läsaren och ut kommer ljud som tar en tillbaka till 1998. Vilken skiva undrar du kanske? Jo, Flowers med Ace of Base som var mina stora idoler då. Jag får genast ett sånt där flashbulb-memory (hette det så?) i skallen. Jag sitter vid mitt skrivbord (som för övrigt är en gammal skolbänk som jag köpt på loppis), vid gaveln på sängen. Stereon står på den vita höga byrån med dom många lådorna. Jag minns till och med att jag hade rosa överkast på sängen. Där jag sitter jag å lyssnar på denna skiva - samma som strömmar ut ur högtalarna nu. Alltid när jag lyssnar jag på äldre skivor får jag samma tanke. "Wow, tänk att det låter exakt likadant nu som för 12 år sedan". Eller hur många år gammal skivan nu är. Att ljud inte blir "gammalt". Inte förrän man kanske hittar på nåt modernare istället för cd-skivorna.
Det är exempel på vad jag bryr min hjärna med så här en trist måndagseftermiddag. Vad gör ni?

Inga kommentarer: