måndag 27 april 2009

Vissa ord är onda

Dessa ord kan vid första anblicken verka harmlösa. Men för mig är dom inte det för jag har en erfarenhet av dom som kanske inte du har. Att ha fått höra dem i sammanhang där de har sårat och förminskat mig. Där jag har känt mig som en hög med sopor. Därför reagerar jag på dessa ord i situationer där de kanske inte är avsedda att såra mig. Det är samma sak med beteenden. Jag har väldigt lätt för att uppfatta till synes neutrala beteenden som avvisanden. Då försöker jag tänka "Vet jag egentligen vad den här personen menar med att säga detta?" Det kan ju finnas hundra orsaker, kanske inte nödvändigtvis att han eller hon vill förolämpa mig, det vet jag ju. Men ibland känner jag att jag vet vad det sagda betyder. Och då blir jag lessen. Jag kan inte hjälpa det. Jag tänker inte förringa det jag känner eller uppfattar. Om man analyserar för mycket och försöker rationalisera bort sina reaktioner då är man inte sann mot sig själv. Jag måste ju tro på mig själv, det jag känner och upplever. När man börja ifrågasätta sina mest grundläggande känslor och upplevelser då är man ute på farlig väg. Det finns gränser för hur små bitar man kan bryta ner saker i.

Inga kommentarer: