söndag 17 maj 2009

Soon i'm leaving Berghamn

Några timmar till sen åker jag, och kommer inte hem igen förrän det är sommar på riktigt. Nån gång i juni. Har planerat att vara ledig en vecka eller två efter eller strax efter tentan den 3:e.

Det har gått ganska bra att vara hemma men det är ändå skönt att åka. Som vanligt. Man blir ganska trött av att inte få vara ifred (å som vanligt kommer jag få skit för att jag skriver det). "Kom inte hem då om du hatar det så mycket", brukar det låta. Men jag har sagt det förr å jag säger det igen, hur många familjer har jag då? Jag har ju den här. Take it or leave it. Och jag måste ju "take it". Vad skulle jag annars göra liksom.

Det verkar vara svårt för många att förstå att jag är mån om mitt inre rum. Jag tror att det kan uppfattas som att jag är osocial. Men det är helt fel, jag är faktiskt väldigt social, men har behov av att veta att jag har ett ställe att dra mig tillbaka till. Ibland tackar jag nej till saker, ibland tycker jag exempelvis om att äta lunch själv å såna saker. Nuförtiden tycker att jag att det kan vara skönt att göra sånt själv, men en gång i tiden var det ett nödvändigt ont. Kanske har jag gjort dygd av nödvändigheten - ett sätt att behålla kontrollen antar jag. Och ibland fungerar det bra, ibland mindre bra. Men det är väl så med det mesta i livet.

Inga kommentarer: